Güneyege Haber

“Bizi Dünya Tanıyor Ama Para Kazanamıyoruz”

554

Dünyanın tanıdığı Dalyan’da esnaf turizmden kan ağlıyor. Dalyan turizmden neden pay alamıyor. Ersin Turan, Dalyan turizminin sıkıntılarını turizmciler ile konuştu.

Dalyan’ın turizmden gerekli, payı alıp alamadığı yıllardır konuşuluyor.

Dalyan, Ceretta Carettaları, İztuzu Kumsalı ve Çamur banyoları ile dünyaca tanınmasına rağmen turizmden yeterli payı alamamasının nedenlerini ve sorunlarını bir türlü çözemiyor.

Ersin Turan

Yaklaşık 7 ay tatil sezonunun yaşandığı Muğla’da, Dalyan turizminin sadece iki ayla sınırlı olduğunu söyleyen girişimciler “Bizi dünya tanıyor” ama para kazanamıyoruz diyorlar.

Güneyege Haber olarak zaman zaman Dalyan’a özel yer veren bir gazeteyiz. Dalyan’da sıkıntılar nedir, esnafın sorunu nedir, istekleri nedir. Turizm burada 12 ay olması gerekirken neden 2 ayla sınırlı. Bunun araştırmasını yaptık.

Dalyan’da konuştuğumuz otel işletmecileri, restoran sahipleri, sayılı tur firma yetkilileri; “Aslında burada çok güzel şeyler yapılabilir. Biz, Dalyan’ı genelde paket içerisinde satıyoruz. Direk Dalyan’a tur getiremiyoruz çünkü ihtiyaçlarımızı karşılayacak tesis yok. Günümüzde her şey dahil sistem para kazandırıyor. Buraya Fethiye veya Marmaris paketinin içerisinde günü birlik turist getiriyoruz. O zamanda günümüz kısıtlı olduğundan misafirleri Dalyan içerisinde dolaştıramıyoruz.” ifadelerini kullandılar.

Arif Yalılı

Yalılı; “Verilen hizmetin karşılığı alınmıyor”

Dalyan’da düzenlenen festival ve etkinliklere verdiği desteklerle ile bilinen bölge turizminin gelişimine katkı sağlayan isimlerin başında gelen Dalyan Su Ürünleri Kooperatifi Başkanı Arif Yalılı;

“Bölgeye baktığımızda Muğla’dan Sakardan inince Akyaka, Marmaris’e inmeden Köyceğiz, Sarıgerme, Göcek ve Fethiye var. Bunların arasında turizmden nasibini almayan tek yer Dalyan. Maalesef bilinçsiz bir turizm var. Eskiden, Dalyan popülerdi, şimdi Köyceğiz bile Dalyan’ı geçti. Köyceğiz’de pırıl pırıl kordon, mükemmel tesisler. Esnaf memnun, ama Dalyan 2 ayın dışında terk edilmiş şehir gibi. Biz burada bir tekne tutturmuşuz. Teknecilik Dalyan’da bir rezillik haline geldi. Neden derseniz, düzgün bir tekne yapmaya kalkarsanız 80 bin liradan aşağı çıkmaz. Ama tekneden 1 sezonda kazanılan para 8-10 bin lira. Verilen hizmetin karşılığı alınmıyor. Kanaldaki taşıma olayı Dalyan Tekne Kooperatifinin tekelinde gibi duruyor. Turizmi yüzde 50 baltalayan Dalyan Deniz Taşıcılar Kooperatifidir. Günübirlik insanları sabahtan alıp akşama kadar gezdiriyoruz. Ama karşılığı yok. Verdiğin hizmetin karşılığını alamıyorsan hiçbir zaman kalite beklemeyeceksin. Dalyan’dan tekneye biniyorsunuz Sultaniye Kaplıcalarına gidiyorsunuz, İztuzu Kumsalına gidiyorsunuz. Kooperatif bazı gruplara 250 bazı gruplara 180 liraya tekne veriyor. Bunun 90-100 lirasını sadece mazot olarak yakıyor. Bu gülünç bir rakam. Yaz aylarında hareket var, ama insanlarda para yok. Sezon bitiyor. İnsanların elinde para kalmıyor. Burada esnafa değil, idarecilere düşen görevlerde var. Büyükşehir olması dezavantaj oldu. Dalyan, Ortaca’dan yönetilecek bir yer değil. Dalyan, Alaçatı gibi olması gereken bir yer. Dalyan’ın böyle ne kadar gideceğini bilmiyorum. Ama bu durumda kenara çekilecek halimiz yok. Ben elimden geldiği kadar Dalyan, Ortaca ve Köyceğiz ile ilgili yapılan etkinliklerin içerisindeyim. Ne istenirse yanlarındayım. Biraz daha tanıtıma ihtiyacımız var gibi görünüyor. Günübirlik baktığımızda 100-150 tekne kalkıyor iskeleden. Geçenlerde yapılan yarışlarda Kordonun teknelerden arındırılmış halini gördünüz. Olması gereken bu. Kordonda gezerken insanların ayağına tekne ipleri dolaşmamalı. Büyükşehir’in iskele düzeni hakkında daha hassas davranacağını düşünüyorum. Bizde belli saatten sonra gece kanal kapısını açmayacağız. Yasal olarak buna hakkımız var. Hastası, acil durumu olmayan keyfe keder yemeğe, içmeye gidenleri geçirmeyeceğiz. Açmayacağız. Uzun zamandır yapılan yanlışlardan dolayı akıl almaz derecede hasar gördü kanal. Bunun telafisi uzun sürer. Kısa sürede düzelecek gibi değil.”

Ali Mürşit Yağmur

Yağmur; “Turizm komitesi oluşturulmalı”

Otel ve Tur Acentesi sahibi turizmci Ali Mürşit Yağmur;

“Dalyan için önemli eksik tanıtım. Belediye tanıtıma çok büyük destek veriyor ama bölgenin dışarda çok büyük tanıtım eksikliği var. Turizm komitesi kurulması gerekiyor. Bölgenin iyi turizmcilerinin seçilerek, yurt içi ve dışında tanıtım yapılması gerekiyor. Tanıtım ile insanlara dokunmadığınız sürece bölgeniz ne kadar harika olursa olsun insanlar gelmiyor. Bölgemizde çok iyi oteller, işletmeler var. Bölgeye kış döneminde 3 sene içerisinde yaklaşık 20 bin sporcu geldi. En son gelenlerden bir tanesi Bisiklet Federasyonu Başkanı, kendisinin söylediği; ‘bu bölgeyi nasıl bilmiyoruz, organizasyon yapmıyoruz.’ Kış aylarında federasyon başkanlarına, bölgelerin tur acente temsilcilerine, ticaret odası, esnaf odası başkanlarına bölgeyi tanıtmak ve birebir ilişkileri güçlendirmek elimizi güçlendirecektir. Bunu belediye başkanımız yapıyor. Fakat bir kişi ile yapılacak iş değil, bir komite ile bu iş yapılmalı. Bölgedeki organizasyonların 1 sene önceden belirlenerek seyahat acentelerine gönderilmesi gerekir. Tur programlarına alsınlar etkinlikleri diye. Anadolujet haftada 3 olan uçak sayısını 7’ye çıkardı. Nisan ayında en çok doluluğu sağlayan bölge Dalaman bölgesi uçaklar dolu geliyor. Daha önce bölgeye getirdiğimiz Trabzon, Rize, Samsun, Ordu ve Gaziantep acentelerinden geri dönüş çok olumlu oldu. 2 bin 400 tane yolcu aktarmalı Dalaman bölgesine geldi. Aktarmalı dahi olsa oradan buraya misafir geldi. Marmaris, Fethiye ve Dalyan’ı gelip gördü bu insanlar. Buda acenteleri buraya davet etmemiz ve ikili ilişkiler kurmamız sayesinde oldu.”

Ayhan Tarhan

Tarhan; “Dalyan her şey dahil sistemin dışında kalmamalı”

Touristica Kontrat Müdürü Ayhan Tarhan;

“Gözlemlediğimiz kadarı ile herkes bir şeyler yapmaya çalışıyor Dalyan için ama yeterli mi bilmiyorum. Dalyan niye bir Alaçatı olmasın. Şimdiye kadar yapılanlar yeterli değilse, bunun üzerine daha da devam etmek lazım. Dalyan daha çok iç pazarda bilinen bir destinasyon. Şu bir gerçek biz Türk milleti olarak her şey dahili seviyoruz. Kimse bunu inkar edemez. Dalyan’da maalesef her şey dahil bir tesis yok.”

Salih Kaan

Kaan; “Esnafa karşı daha ılımlı yaklaşılmalı”

Restoran işletmecisi Salih Kaan;

“Bölge turizminin iyileşmesi için öncelikle çok daha ılımlı bir dış politikamız olmalı, yerel yönetimlerin esnaflara karşı biraz daha anlayışlı, bürokrasiden biraz daha uzak hizmet etmesi gerekiyor. Esnafın yüzde 90’ının maliyeye borcu var. Maliyeye bir miktar borcunuz varsa hesabınıza bloke geliyor. Dalyan’da birçok restoranda kredi kartı uygulaması yok. Biz sezonluk turizm yapıyoruz. Burada 3-4 ay çalışarak insanlar bütün yıl evine bakmak zorunda, borçlarını ödemek zorunda. Turizmci olan vatandaşa yerel yönetim ve kurumların daha ılımlı yaklaşması gerekiyor. Denetimlerin sıklaştırılması gerekiyor. Kimse bizi tam anlamı ile denetlemedi. Dalyan’da sıkı bir denetim yapılsın. Satılan alkolün yüzde 50’lisi sahte çıkacaktır.”